• Ons Kindcentrum
  • Ons Team
  • Vakantie & vrije dagen
  • Documenten
    • Kleuterboekje
    • Schoolgids
    • Verlofaanvraag
    • Jaarverslag
    • Klachten
  • Contact
  • Betekenisvol onderwijs
  • Thematisch onderwijs
  • Oecumenisch onderwijs
  • Vreedzame school
  • Zorg & Begeleiding
  • Resultaten
  • Medezeggenschapsraad
  • Oudervereniging
  • Betrokkenheid
  • Oei mijn kind heeft...
  • Wat je sowieso moet weten
  • Kinderdagopvang
  • Spelenderwijs
  • Buitenschoolse opvang
  • Aanmelden opvang
  • Alle groepen 1/2
  • Alle groepen 3 en 4
  • Alle groepen 5 en 6
  • Alle groepen 7 en 8
  • Kom eens langs

Betekenisvol onderwijs


Wij bieden een veilige en bruisende omgeving waarin het kind leert
door begeleide deelname aan betekenisvolle activiteiten

Wanneer is een omgeving bruisend en veilig?

Wij passen delen van ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO) toe in ons werk met kinderen. Deze vorm van onderwijs richt zich op de totale ontwikkeling van het kind en probeert altijd te werken in de zone van de naaste ontwikkeling. Dit is het gebied waarin het kind zichzelf voelt uitgedaagd om iets nieuws te leren. 

Onze leerkrachten letten altijd op de volgende punten, de basiskenmerken.

  • Heeft het kind in deze omgeving, in deze groep, bij deze activiteit zelfvertrouwen, denkt het positief over zichzelf?
  • Is het kind in deze omgeving, in deze groep, bij deze activiteit onderzoekend, nieuwsgierig, ondernemend?
  • Zien we een leerling in deze omgeving, in deze groep en bij deze activiteit die vrij is van emotionele belemmeringen?

Wanneer we één van deze vragen een ‘nee’ als antwoord heeft, weten we dat we met ons aanbod nog niet helemaal aansluiten op de zone van de naaste ontwikkeling. Leerkrachten kunnen hierop aanpassingen doen in de omgeving, de groep of de activiteit. 

 

Wanneer zijn onze activiteiten betekenisvol?

Kinderen die bezig zijn met opdrachten die ze aanspreken, zie je leren. Bijna ongemerkt zie je dat ze vaardigheden ontwikkelen, als:

  • communiceren;
  • actief zijn en initiatieven nemen;
  • samen spelen en werken;
  • redeneren;
  • problemen kunnen oplossen;
  • zelfstandig zijn;
  • zelfsturing hebben;
  • creativiteit uiten;
  • voorstellingsvermogen ontwikkelen; 
  • de wereld verkennen. 

 

Onze uitgangspunten 

  • De ontwikkelkracht van het kind. Kinderen verschillen in ontwikkelingsmogelijkheden, ontwikkelingstempo en behoefte aan ondersteuning bij het leren. Wij laten leren en ontwikkelen zoveel mogelijk plaats vinden op basis van betekenisvolle activiteiten en zinvolle inhouden.
  • Kinderen leren door deel te nemen aan onze maatschappij. Dit bevorderen wij door ons op te stellen als begeleider en activiteiten in het leerproces -die kinderen nog niet zelfstandig kunnen-  voor onze rekening te nemen. Ontwikkelen en leren ontstaan door interactie en communicatie.
  • Wij passen het onderwijs zoveel mogelijk aan naar de ontwikkeling en belevingswereld van de kinderen.

 

Het Spectrum


Ons Kindcentrum

Kernwaarden

Ons Team

Documenten

  • Verlof aanvraag
  • Schoolgids
  • Klachten
  • Jaarverslag

Contact

Kleuterboekje

Vakantie & Vrije dagen

Onderwijs


Betekenisvol onderwijs

Thematisch onderwijs

Oecumenisch onderwijs

Vreedzame school

Zorg & Begeleiding

Resultaten

Meer kleuren


Medezeggenschapsraad

Ouderverenging

Betrokkenheid

Oei mijn kind heeft...

Opvang


Wat je sowieso moet weten

Kinderdagverblijf

Spelenderwijs

Buitenschoolse opvang

tHerdertje

Contactgegevens


Groep 1 t/m 3

Volkerakweg 1 
1628 XH Hoorn

 

Groep 4 t/m 8

Breitnerhof 220
1628 XP Hoorn

0229 - 26 35 63
info.spectrum@stichtingpenta.nl

Locatie


Wij zijn een PENTA kindcentrum


stichting PENTA

 

Privacy verklaring Stichting Penta


Op zoek naar een basisschool in Hoorn Kersenboogerd?  |  Vul hier alvast uw registratieformulier in |  Vul snel ons aanmeldingsformulier in

 

Copyright 2025 - Basisschool Het Spectrum
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4School - Creatieve professionals